Katarina Woxnerud är en av Sveriges mest välkända fitnessprofiler. Här svarar hon på frågor och tipsar om bästa prylarna, träningen och övningarna för dig som vill förbättra formen. Katarina ger dig alltid senaste nytt inom träning och motion.

Annons

I dag cyklade jag längre än någonsin: CykelVasan

16 augusti 2014

Då var CykelVasan avklarad. Jag är otroligt nöjd med loppet och min cykling. Jag har ju aldrig cyklat så långt förut. Och brukar beskriva mig som en motvillig cyklist, som börjat cykla lite mer för två år sen.

Vad jag förväntade mig av loppet? Jag vet inte riktigt. Jag hade en uppfattning om att det var en hel del grusväg och skogsvägar. Men visste inte riktigt hur tuff stigningen var. Hur underlaget var… Så jag bar nog rätt öppet ovetande.

Mitt mål med loppet satte jag till sub 5 tim. Det är bättre än genomsnittet för min åldersgrupp: damer 45-50. Och jag ser mig verkligen inte som en bra cyklist. Rubin tyckte jag skulle utmana mig lite med sub 4 tim 30 min, då det blev drömgränsen.

Jag var som sagt tidigt vid starten. Cyklade mot startfållorna. Fick cykeln kontrollerad, drack vatten, fyllde flaskor med lite mer sportdryck, hick på muggen och lämnade överdragskläder.

Cool tank med sportdryck!

Jag startade i grupp 37, oseedad grupp. Men eftersom det var 5 min mellan varje grupp så gick det bra att cykla i egen takt – oftast. Jag kom iväg tidigt i min grupp.
De första kilometrarna är uppför men jag hade fått för mig att lutningen var tuffare så det blev en positiv överraskning.
Sen bestämde jag mig för att trampa på i ett tempo som kändes bra i benen. Och inte mesa.

Och det gick bra. Jag cyklade om folk mest hela tiden. Några få passerade mig.
Men vid den första kontrollen efter 9 kilometer hoppade min sadelväskan av. Va!?! Samma modell satt som smäck i Åre och där skakade det verkligen när man körde.
Stanna. Gå tillbaka. Plocka upp. Försöka trycka fast. Iväg igen.

En liten sten. Den hoppar bort IGEN! Gaaah! Samma rutin, nu låg den längre bort, jag försökte klura ut vad som var fel och tryckte fast den allt vad jag kunde. I väg igen.

25 meter så skramlade den av IGEN! Funderade på att skippa väskan men i den låg min getingspruta, nya slangar, snabblagning av däck och annat viktigt.
Men jag gav upp att fixa med väskan. Jag tryckte ned den innanför min yttre tröja (jag hade en långärmad funktionströja längst in och en kortärmad cykeltröja utanpå). Så där ja. Då var jag av med det bekymret. Fast jag såg nog gravid ut, ha ha.

De första kontrollerna skippade jag att stanna. Jag hade två flaskor på cykeln med vatten och elektrolyter. Och en midjeväska med camelback med energidryck (1,5 liter).

Allt gick kanon till Evertsberg. Där började jag få lätt krampkänning i höger framsida lår. Nej!!! Inte kramp igen! Ha ha… Mer Magnesium i form av tablett jag köpt. Och så tänkte jag ännu mer på att DRA upp pedalen. Det funkade.

Men efter andra stoppet i Oxberg fick jag rejäl känning när jag började cykla igen. Men jag lyckades bemästra det genom att sitta litet annorlunda på sadeln vid uppförsbackarna. Och så trampade jag extra lätt och snabbt nedåt för att gå genomblödning. Det funkade! Känslan lade sig. Dök upp ibland men inget allvarligt.

Två stopp blev det. Enormt gott att få varm energidryck och en bit banan.

De sista milen hängde en man på mig och vi turades lite om att leda tempot. När den ena sackade drog den andra iväg. Det är mycket besparande att ligga på rulle. Men jag drog mest hela tiden. Hade svårt att hitta någon som tryckte på bra även nedför.
Men jag kände mig stark hela loppet. Jag hade ju bestämt mig för att göra mig själv nöjd med mitt lopp och att inte maska. Och jag tänkte hålla det löftet. Vilket jag gjorde till 99%, och det är jag nöjd med.

Jag hade skrivit ned hålltider för att klara loppet men jag tittade inte å mycket på klockan. Inte alls faktiskt. Jag fokuserade helt på att cykla bra i varje stund.

Så i mål när jag tittade på min pulsklocka började jag skratta. Tiden var 3 tim 51 min!!! Wow! Och jag som aldrig cyklat så här långt någonsin. Så nöjd!

Mina bästa tips
– kolla Youtube för att få en uppfattning om loppet
– var i tid till starten så du slipper stress

– jag tejpade fast gel på min ram vilket var kanon

– jag tejpade även fast en kort beskrivning av banan: när det gick upp eller ned. På det sättet kunde jag peppa mig själv efter långa uppförssträckor att det snart kom en längre nedförsbacke. Kanon för planering av loppet eftersom jag inte kunde banan.

CykelVasan var superskoj! Verkligen! Ett av de roligare lopp jag gjort. Bra stämning, folk som hjälptes åt i spåret (oftast), man kunde CYKLA loppet (inte gyttjelöpning ned cykel som Åre Extreme är i många kilometer), bra arrangerat med parkering, bussar tillbaka, cykeltransport med mera. En härlig dag! Och kanonväder: mulet men med uppehåll.

Dela

Motionstabell
Räkna ut ditt BMI
Räkna ut ditt kaloribehov
Räkna ut din midja / höftkvot